onsdag 29 oktober 2014

Lammracks med sötpotatiskaka




Lammracks
1 kg lammracks
½ citron
½ röd peppar
2 vitlöksklyftor
1 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
2 msk olivolja
1 msk rosmarinblad
1 msk timjanblad

Sötpotatiskaka
400 g sötpotatis
400 g potatis
50 g smör
½ tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
150 g chevre
1 msk finhackad färsk timjan

Chevrecreme
Blanda cremefraishe med smulad chevre. Låt stå i kyl minst 15 min innan servering.
  
Servera gärna med färsk smörstekt sparris

Gör så här: 

1. Sätt på ugnen på 150°
2. Lammracks: Skölj citronen och riv skalet. Dela, kärna ur och strimla chilin. Skala och siva vitlöken. 
3. Salta och peppra köttet. Stek den runt om  i olivoljan i en stekpanna. Tillsätt citronskal, chili, vitlök och örter mot slutet och låt steka med i 30 sekunder. 
4. Lägg köttet på en plåt och häll över oljan med kryddorna. 
5. Stek köttet mitt i ugnen tills innertemperaturen är 58-60°. Värm köttet ca 10 min i ugnen strax innan servering. 
6. Sötpotatiskaka: Sätt ugnen på 200°
7. Skala och hyvla potatisen tunt på mandolin eller liknande. 
8. Stek all potatis ca 5 min i smör. Krydda med salt och peppar. 
9. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång bakform (ca 1 1/2 l för 4 portioner). 
10. Varva potatis, smulad chevre  och timjan i formen. 
11. Toppa med bakplåtspapper och tryck till så att kakan pressas ihop ordentligt i formen. Låt med fördel den andra formen vara kvar med ett tugnt tryck inne i ugnen.
12. Grädda mitt i ugnen i ca 30 min under press. Ställ te x en tung mortel i formen. 
13. Stek sparris i smör


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar